Indien u deze e-mail niet goed ontvangt, klik dan hier voor de webversie.
 
Logo Zorg en Zekerheid
 
 
 
 
Voorwoord

Welke ontwikkelingen spelen er binnen Zorg en Zekerheid op het gebied van de huisartsenzorg? In deze nieuwsbrief leest u meer over coulance in de opleidingseisen POH-S, beschikbaarheid van de tolkentelefoon voor alle huisartsen, onderzoek Materiële & Kwaliteitscontrole naar consulten, samenloop WLZ-Zvw, Optimaal Patiëntgerichte Prescriptie en het Positieve Gezondheidsgesprek. Heeft u wijzigingen door te voeren voor het volgende kwartaal? Onderaan de nieuwsbrief vindt u meer informatie over mutaties binnen het Zorginkoopportaal in VECOZO.

 

 

Coulance opleidingseisen POH-S

Vanaf Q4 2021 gelden er versoepelingen in onze opleidingseisen voor de inzet van een POH-S. Huisartsen geven aan dat het met de huidige arbeidsmarktproblematiek soms moeilijk is om aan een POH-S te komen. Vanaf Q4 2021 zal Zorg en Zekerheid daarom tijdelijk ook een POH-S accepteren die nog in het opleidingstraject tot praktijkondersteuner zit. Wel vereisen wij dat minimaal één jaar van de opleiding is gevolgd. In dit geval wordt, in plaats van een kopie van het diploma, een onomstreden bewijs beschikbaar gesteld aan Zorg en Zekerheid waaruit blijkt dat het voorgaande het geval is (zoals een startbewijs van de opleiding). Dit bewijs kan in het VECOZO Zorginkoopportaal geüpload worden daar waar gevraagd wordt om een diploma. Deze zelfde uitzondering geldt voor een praktijkverpleegkundige of HBO-verpleegkundige met de (volgens de huisarts) juiste competenties. De huisarts blijft verantwoordelijk voor de noodzakelijke specifieke competenties van de POH voor de diverse chronische ziekten en het volgen van de richtlijn ADEPD-registreren (Adequate dossiervorming met het elektronisch patiëntdossier). Per 2022 zal dit ook als zodanig verwoord staan in onze contractbijlage POH-S.

In 2020 en 2021 heeft Zorg en Zekerheid veel geïnvesteerd in extra inzet van de POH-S. Wij merken dat niet bij alle huisartsen deze extra uitbreiding bekend is. Om huisartsen hierop te attenderen is een analyse gemaakt van het aantal uur inzet van de POH-S bij onze huisartsenpraktijken. De praktijken die op basis van de gegevens in het VECOZO Zorginkoopportaal aanzienlijk meer POH-S inzet vergoed zou kunnen krijgen, hebben hierover een mail ontvangen. Om deze inzet binnen de huidige arbeidsmarktproblematiek mogelijk te maken, zijn op verzoek van meerdere huisartsen de opleidingseisen zoals hierboven beschreven versoepeld.

 

 

Tolkentelefoon beschikbaar in hele regio

Heeft u anderstalige patiënten in de praktijk? Maak gebruik van de tolkentelefoon! Het Achterstandsfonds en Zorg en Zekerheid vinden het belangrijk dat alle huisartsen in onze regio gebruik kunnen maken van de tolkentelefoon voor álle patiënten die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn. Daarom is per direct de tolkentelefoon beschikbaar gemaakt, voor de gehele Zorg en Zekerheid-regio. De inzet van de tolkentelefoon wordt gefinancierd uit het Achterstandsfonds. Communicatie over het gebruik hiervan verloopt verder via de Regio-Organisaties.

 

 

M&KC onderzoek naar consulten

De afdeling Materiële en Kwaliteitscontrole (M&KC) van Zorg en Zekerheid heeft de wettelijke taak om te controleren of de prestaties die gedeclareerd zijn ook daadwerkelijk zijn geleverd, en of deze het meest passend waren gezien de gezondheidssituatie van de verzekerde. Hierbij vindt Zorg en Zekerheid het belangrijk om samen te werken met zorgaanbieders, waarbij gezamenlijke inspanningen zijn gericht op het bevorderen van doelmatige zorg.

Dit jaar doet onze afdeling M&KC onderzoek naar de declaraties van reguliere consulten (prestatiecodes 01/12010, 01/12011 en 01/12001). Al verschillende jaren zijn de kosten van consulten bij Zorg en Zekerheid hoger dan bij andere verzekeraars, en hoger dan verwacht op basis van kenmerken van verzekerden. Daarnaast is de stijging in kosten voor consulten groter dan de stijging in tarieven en verzekerdenaantallen. We zijn op zoek naar verklaringen hiervoor.

Eerste analyses wijzen op flinke praktijkvariatie in het verschil tussen (op basis van patiëntkenmerken) verwachte en gedeclareerde kosten en aantallen van reguliere consulten. In dit onderzoek zal gericht spiegelinformatie ingezet worden om de meest opvallende huisartspraktijken inzicht te geven in de afwijking ten opzichte van de benchmark, en te zoeken naar verklaringen. De praktijken die hierbij in de top 15 staan, ontvangen bij de spiegelinformatie een aankondiging van een materiële controle, waarbij onze collega’s van de afdeling M&KC in een persoonlijk gesprek of via een schriftelijke reactie om verklaringen zullen vragen. We verwachten de spiegelinformatie in augustus/september te versturen. Heeft u suggesties voor het onderzoek? Mailt u dan naar materielecontrole@zorgenzekerheid.nl

Eén van de mogelijke verklaringen is dat de tijdsduur van het consult niet altijd overeenkomt met de gedeclareerde prestatie. Zo mag de prestatie ‘consult regulier vanaf 20 minuten’ alleen in rekening worden gebracht indien het zorginhoudelijke patiëntcontact daadwerkelijk 20 minuten of langer in beslag heeft genomen. Hoe goed bent u op de hoogte van de voorwaarden, voorschriften en beperkingen die de NZa stelt aan het declareren van deze prestaties? Lees hierover meer in de Beleidsregel huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg 2021 - BR/REG-21144 - Nederlandse Zorgautoriteit (overheid.nl)

 

Samenloop Wlz-Zvw

Zorg en Zekerheid zal binnenkort de administratie op orde brengen in het kader van de Samenloop Wlz-Zvw. De Wlz-samenloopgegevens kunnen door de zorgkantoren worden gecorrigeerd waardoor eerdere afhandeling van een declaratieregel een andere uitkomst kan krijgen. Deze correctie achteraf zorgt ervoor dat de declaratieregels tegen de meest recente gegevens worden gecontroleerd en afgehandeld.

Door verschillende oorzaken heeft deze achteraf correctie voor langere tijd niet plaatsgevonden met als gevolg dat er nu veel correcties per praktijk worden uitgevoerd wat kan leiden tot óf een nabetaling óf een vordering.

Wij zullen deze correcties (zowel positief als negatief) voor u inzichtelijk gaan maken, de communicatie zal daardoor iets langer op zich laten wachten dan u van ons gewend bent. Een nabetaling zult u direct van ons ontvangen (zonder specificatie weliswaar, want die volgt later), een vordering zullen wij aan u opleggen op het moment dat ook de specificatie gereed is zodat u direct inzichtelijk heeft welke patiënten het betreft.

 

 

Optimale Patiëntgerichte Prescriptie (OPP)

Zoals u wellicht uit landelijk media heeft begrepen staat de voortgang van formularium gericht voorschijven (FGV) ter discussie. Wij achten de kans groot dat deze prestatie zal verdwijnen en hopen dat het regionaal ontwikkelde OPP een goed alternatief zal worden voor FGV.

Zorg en Zekerheid zag het verdwijnen van FGV al enige tijd aankomen en is met drie grote samenwerkingsverbanden in Zuid-Holland Noord een pilot gestart om te komen tot een nieuw model. Het model dient naast doelmatig voorschijven van medicatie, ook de samenhang tussen huisarts en apotheker verder te versterken.

OPP is een hulpmiddel om doelmatige zorg te verlenen. Op basis van algoritmes, gebaseerd op NHG-richtlijnen, beschikt de huisarts over alle benodigde informatie (‘reasoning support’) om te bezien of de patiënt de meest doelmatige zorg krijgt. Wanneer uit de informatie blijkt dat ondoelmatige zorg wordt geleverd en een verandering van medicatie kan bijdragen aan de doelmatigheid, dan zetten de huisarts en apotheker de patiënt om naar doelmatiger medicatie met behoud van de kwaliteit van zorg. Zorg en Zekerheid kan met de betrokken zorgverleners (huisartsen en apothekers) aanvullende afspraken maken over het uitkeren van een financiële honorering bij een aantoonbare besparing.

Binnen de pilot wordt geëxperimenteerd met een aantal geneesmiddelengroepen. De deelnemende huisartsen krijgen via Medicom Smart de benodigde informatie om een professioneel besluit te nemen over de meest doelmatige medicatie. Apothekers krijgen deze informatie voorlopig via een externe omgeving. Op dit moment staat vooral de implementatie en het gebruik van de tool centraal. Eind dit jaar is de pilot afgerond. Bij gebleken succes neemt Zorg en Zekerheid een besluit ten aanzien van het beschikbaar stellen van OPP voor het hele kernwerkgebied van Zorg en Zekerheid. Hiermee hopen we de zorgverleners een alternatief te kunnen bieden voor o.a. FGV.

 

 

Positief Gezondheidsgesprek

Vanuit een kleinere pilot zijn op initiatief van huisartsen in de Amstelland-regio de eerste afspraken gemaakt voor de financiering van het positief gezondheidsgesprek. Het positief gezondheidsgesprek geeft de mogelijkheid om een ruimer gesprek met de patiënt te voeren over diens gezondheid en welbevinden volgens de methodiek van Positieve Gezondheid. Hierbij komen de zes pijlers van positieve gezondheid ter sprake. Om in aanmerking te komen voor deze prestatie zijn samenwerkingsafspraken gemaakt tussen de gemeente, de multidisciplinaire eerste lijn (RO of WSV’s) en Zorg en Zekerheid, onder andere over monitoring op dit onderwerp en het uitvoeren van de verwijzingen uit dit gesprek. Deelnemers hebben de regionale scholing Positief Gezondheidsgesprek gevolgd.

De prestatie Positief Gezondsheidsgesprek heeft tot doel de extra tijd benodigd voor het positief gezondheidsgesprek aanvullend op de reguliere consultvergoeding, te financieren.

 

 

Vragenlijst VECOZO voor Q4 2021

Van 1 augustus tot uiterlijk 1 september staat de vragenlijst in het VECOZO Zorginkoopportaal weer voor u open om wijzigingen op uw overeenkomst met ingangsdatum 1 oktober 2021 door te voeren.

Niets doen indien u geen wijzigingen wenst in uw overeenkomst
Hoeft u niets te wijzigen aan uw overeenkomst huisartsenzorg? Dan mag u de oproep om de vragenlijst in te vullen negeren. U hoeft niet naar het VECOZO Zorginkoopportaal te gaan. Ook de automatisch vanuit VECOZO gegenereerde herinneringse-mails mag u dan negeren. Wij kunnen deze helaas niet voor u uitschakelen.

Alle wijzigingen in één keer doorgeven
Heeft u wel wijzigingen door te voeren voor Q4 2021? Vul deze dan allemaal tegelijk in de vragenlijst in. Zodra u de vragenlijst heeft bevestigd, ook al is dit ruim voor de deadline, is het niet meer mogelijk om terug te gaan en een extra wijziging door te geven. U zult dan moeten wachten tot volgend kwartaal. Door de vragenlijst op 1 augustus al voor u open te zetten geven we u ruim de tijd om uw wijzigingen door te geven, maar besef dat u zeker moet zijn dat u al uw wijzigingen heeft ingevuld wanneer u de vragenlijst bevestigt.

Harde deadline: 1 september
De vragenlijst sluit een maand voor ingang van het nieuwe kwartaal. Zodoende heeft onze afdeling Contractbeheer voldoende tijd om alle mutaties te verwerken en de nieuwe tarieven door te sturen naar de verre verzekeraars. Dit betekent dat u voor 1 september de vragenlijst geheel bevestigd moet hebben in het VECOZO Zorginkoopportaal, willen wij uw mutaties kunnen verwerken voor Q4 2021.

POH-samenwerking? Mail naar Contractbeheer
Indien u een praktijkondersteuner samen met andere praktijken als samenwerking inzet, betekent een wijziging op de praktijkondersteuner een wijziging voor alle samenwerkende praktijken. Dit vereist veel administratie voor de huisartsen binnen de samenwerking en handwerk van onze afdeling Contractbeheer. Mailt u in dat geval, na bevestiging van de vragenlijst, direct alle relevante gegevens naar
huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Bij vragen over uw overeenkomst is onze afdeling Contractbeheer bereikbaar op huisartsen@zorgenzekerheid.nl

 

Contactgegevens

Heeft u vragen aan het team Zorginkoop? Dan kunt u contact met ons opnemen via zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl met uw AGB-code in het onderwerp van de e-mail. Ontvangt u de nieuwsbrief niet rechtstreeks, dan kunt u zich via dit mailadres ook inschrijven.

De tijdelijke ondersteuning door Nicole Nieuwenhuis is gestopt. Sinds 1 juli hebben wij Marieke Leijder Havenstroom mogen verwelkomen als permanente aanvulling van ons zorginkoop team. Velen van u kennen Marieke al door haar voormalige functie op onze afdeling Contractbeheer. Helaas gaat Susanne Brown na bijna zes jaar ons account verlaten voor een andere werkgever.

Met vriendelijke groet namens team Zorginkoop Huisartsenzorg, 

Erik Kramer
Inge Huernink
Ingrid Lemmens
Marieke Leijder Havenstroom
Susanne Brown
Gerhard Magis

 
 
 
Suggesties Reageren Afmelden
  Facebook LinkedIn Twitter Youtube

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Zorg en Zekerheid.

U ontvangt deze e-mail omdat u heeft aangegeven op de hoogte te willen blijven van de activiteiten van Zorg en Zekerheid.

© 2024 Zorg en Zekerheid - Disclaimer - Privacy