Indien u deze e-mail niet goed ontvangt, klik dan hier voor de webversie.
 
Logo Zorg en Zekerheid
 
 
 
 
Voorwoord

Welke ontwikkelingen spelen er binnen Zorg en Zekerheid op het gebied van de huisartsenzorg? U leest er alles over in deze nieuwsbrief. Heeft u vragen aan het team Zorginkoop? Dan kunt u contact met ons opnemen via zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl met uw AGB-code in het onderwerp van de e-mail. Ontvangt u de nieuwsbrief niet rechtstreeks, dan kunt u zich via dit mailadres ook inschrijven.

Met vriendelijke groet namens team Zorginkoop Huisartsenzorg,

Erik Kramer
Inge Huernink
Ingrid Lemmens
Susanne Brown
Gerhard Magis
Nicole Nieuwenhuis

 

Zorginkoopbeleid 2022

Op 1 april jongstleden heeft Zorg en Zekerheid haar zorginkoopbeleid 2022 gepubliceerd. De beleidsstukken van alle verstrekkingen, inclusief het Algemeen Inkoopbeleid 2022, treft u op https://www.zorgenzekerheid.nl/zorgprofessionals/zorginkoop.htm.

Reacties op het Zorginkoopbeleid Huisartsen- en Multidisciplinaire Zorg kunt u (liefst gebundeld) sturen aan zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

 

Vragenlijst VECOZO voor Q3 2021

Van 1 mei tot uiterlijk 1 juni staat de vragenlijst in het VECOZO Zorginkoopportaal weer voor u open om wijzigingen op uw overeenkomst met ingangsdatum 1 juli 2021 door te voeren.

Niets doen indien u geen wijzigingen wenst in uw overeenkomst
Hoeft u niets te wijzigen aan uw overeenkomst huisartsenzorg? Dan mag u de oproep om de vragenlijst in te vullen negeren. U hoeft niet naar het VECOZO Zorginkoopportaal te gaan. Ook de automatisch vanuit VECOZO gegenereerde herinneringse-mails mag u dan negeren. Wij kunnen deze helaas niet voor u uitschakelen.

Alle wijzigingen in één keer doorgeven
Heeft u wel wijzigingen door te voeren voor Q3 2021? Vul deze dan allemaal tegelijk in de vragenlijst in. Zodra u de vragenlijst heeft bevestigd, ook al is dit ruim voor de deadline, is het niet meer mogelijk om terug te gaan en een extra wijziging door te geven. U zult dan moeten wachten tot volgend kwartaal. Door de vragenlijst op 1 mei al voor u open te zetten geven we u ruim de tijd om uw wijzigingen door te geven, maar besef dat u zeker moet zijn dat u al uw wijzigingen heeft ingevuld wanneer u de vragenlijst bevestigt.

Harde deadline: 1 juni
De vragenlijst sluit een maand voor ingang van het nieuwe kwartaal. Zodoende heeft onze afdeling Contractbeheer voldoende tijd om alle mutaties te verwerken en de nieuwe tarieven door te sturen naar de verre verzekeraars. Dit betekent dat u voor 1 juni de vragenlijst geheel bevestigd moet hebben in het VECOZO Zorginkoopportaal, willen wij uw mutaties kunnen verwerken voor Q3 2021.

POH-samenwerking? Mail naar Contractbeheer
Indien u een praktijkondersteuner samen met andere praktijken als samenwerking inzet, betekent een wijziging op de praktijkondersteuner een wijziging voor alle samenwerkende praktijken. Dit vereist veel administratie voor de huisartsen binnen de samenwerking en handwerk van onze afdeling Contractbeheer. Mailt u in dat geval, na bevestiging van de vragenlijst, direct alle relevante gegevens naar huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Bij vragen over uw overeenkomst is onze afdeling Contractbeheer bereikbaar op huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

 

Contractbijlage POH-GCO

Alle overeenkomsten POH-GCO die nieuw worden voorgesteld voor Q3 2021 en verder zullen een verbeterde contractbijlage kennen. Zoals aangekondigd in onze nieuwsbrief van februari hebben wij onze contractvoorwaarden verruimd. Vanaf heden mag de POH-GCO ook zorg verlenen aan dementerenden, mits er geen sprake is van dubbele financiering voor de begeleiding van dementie of een dubbele regierol door POH-GCO en de casemanager dementie (CMD). Het is daarbij belangrijk dat de verantwoordelijkheden goed zijn afgestemd tussen huisartsen en aanbieders van CMD. Verder hebben wij in de contractbijlage alvast vermeld dat wij ons zullen conformeren aan het landelijk competentieprofiel zodra deze erkend wordt.  De bijlage is op een aantal punten, op advies van de regionale kaderhuisartsen ouderenzorg, verhelderd. Het werkdocument ‘Gestructureerde complexe ouderenzorg’ komt hierbij te vervallen.

 

Resultaatsbeloning FGV 2020

In de afgelopen week hebben vele huisartsenpraktijken een overeenkomst voor de resultaatsbeloning FGV 2020 voorgesteld gekregen in het VECOZO Zorginkoopportaal. Deze resultaatsbeloning is later dan de resultaatsbeloningen DTO en Spiegelinformatie gekomen omdat wij afhankelijk zijn van de aanlevering van gegevens vanuit het Nivel. De prestatie FGV mag gedeclareerd worden met prestatiedatum 1 oktober 2020.

Sommige huisartsenpraktijken hebben wij helaas moeten verwittigen dat zij geen aanspraak maken op de resultaatsbeloning FGV 2020. Deze praktijken hebben ofwel geen gegevens over het jaar 2020 aangeleverd aan het Nivel, ofwel over een te klein gedeelte van het jaar.

Wilt u voor het jaar 2021 in aanmerking kunnen komen voor de resultaatsbeloning FGV? U hoeft zich hiervoor niet bij ons in te schrijven. Regelt u wel tijdig dat de gegevens vanuit uw HIS worden doorgestuurd aan het Nivel. Let hierbij op dat de gegevens over alle kwartalen van het jaar (dus ook met terugwerkende kracht) worden aangeleverd. Enige instructies hoe dit moet kunt u nalezen in onze brief van vorig jaar, ‘Herinnering deadline aanlevering gegevens FGV 2020’, op onze website https://www.zorgenzekerheid.nl/zorgprofessionals/beroepsgroep/huisartsen/farmaciebeleid-en-fto.htm. Alle voorwaarden voor vergoeding vindt u terug in de bijlage ‘Resultaatsbeloningen 2021’ bij uw Basisovereenkomst Huisartsenzorg.

 

Coulance resultaatsbeloningen DTO en Spiegelinformatie 2021

De corona-pandemie is helaas nog steeds aanwezig en heeft impact op ieders werkzaamheden. In onze nieuwsbrief oktober 2020 hebben wij aangegeven dat wij onze voorwaarden voor de resultaatsbeloning 2020 aanpasten, in verband met de coronacrisis. Aangezien bepaalde bijeenkomsten nog steeds niet fysiek georganiseerd kunnen worden hebben wij besloten om de coulance Resultaatbeloningen DTO en Spiegelinformatie van 2020 deels voort te zetten in 2021. Wij hebben besloten om presentielijsten zonder fysieke handtekeningen goed te keuren, zodat deze eenvoudiger digitaal georganiseerd kunnen worden. Onze eis om drie bijeenkomsten bij te wonen hanteren wij wel in 2021.

 

Doorverwijzing voor colonoscopie

Voor een colonoscopie moet u uw patiënt voortaan doorverwijzen naar de tweedelijn. Tweedelijnsinstellingen wijzen aanvragen van een colonoscopie als eerstelijns diagnostiek voortaan af. MDL artsen zien een colonoscopie als dermate invasief dat zij het noodzakelijk vinden om voorafgaand aan een scopie een consult met de patiënt en de MDL arts te laten plaatsvinden. In dit consult wordt onder andere de indicatie gecheckt, een medicatiereview gegaan en uitleg geven over het informed consent voor eventueel een roesje tijdens de behandeling. Om dit consult mogelijk te maken is een doorverwijzing noodzakelijk.

 

Crisisregisseurs in onze zorgkantoor regio

Per 1 januari 2021 is de Wlz crisisregeling voor de gehandicaptenzorg veranderd. De zorgkantoren werken voortaan samen met crisisregisseurs. Crisisregisseurs Rob Polet en Beadini de Vries werken namens de vijf zorgkantoren in Zuid-Holland, Zeeland en zorgkantoorregio Amstelland en de Meerlanden. Zij beoordelen de crisis en welke crisiszorg de cliënt nodig heeft.

De crisisregisseurs zijn de eerste contactpersoon bij een crisissituatie. Zij toetsen of er daadwerkelijk sprake is van een crisis en zo ja, welke zorg dan nodig is. Dit kan een crisisopname zijn, maar er kan ook een Crisis- en OndersteuningsTeam (COT) ingezet worden. Het COT richt zich op het voorkomen van een crisisopname door de huidige verblijfplek van de cliënt te verbeteren. De crisisregisseurs hebben inzage in de crisisbedden die het zorgkantoor heeft afgesproken en bepalen op welk crisisbed een cliënt geplaatst kan worden.

Alleen een hulpverlener (bijvoorbeeld huisarts, MEE, Veilig Thuis of een andere professional) kan bij een crisissituatie contact opnemen met de crisisregisseurs. Zij zijn tijdens kantooruren (09.00 tot 17.00 uur) telefonisch bereikbaar via 071-5825887 of via crisisvg@zorgenzekerheid.nl

 
 
 
Suggesties Reageren Afmelden
  Facebook LinkedIn Twitter Youtube

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Zorg en Zekerheid.

U ontvangt deze e-mail omdat u heeft aangegeven op de hoogte te willen blijven van de activiteiten van Zorg en Zekerheid.

© 2024 Zorg en Zekerheid - Disclaimer - Privacy