Lees meer over o.a. samen beslissen over digitale zorg, materiele controles en administratieve lastenverlichting.   ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Bekijk hier de online versie
 
Mei 2024
Voorwoord

Welke ontwikkelingen spelen er binnen Zorg en Zekerheid op het gebied van de huisartsenzorg? In deze nieuwsbrief leest u meer over:

  • Samen beslissen over digitale zorg
  • Materiële controles
  • Administratieve lastenverlichting

Heeft u wijzigingen door te voeren voor het volgende kwartaal? Onderaan de nieuwsbrief vindt u meer informatie over het online mutatieformulier in het Zorginkoopportaal van Vecozo.

 
 
 
Samen beslissen over digitale zorg

Digitalisering is niet meer weg te denken in de gezondheidszorg. Maar hoe gaat u het gesprek met uw patiënt aan over de mogelijkheden, dan wel de onmogelijkheden? Veldpartijen hebben een handreiking geschreven, die u wellicht kan helpen het gesprek nog beter met uw patiënt aan te gaan over dit onderwerp. De handreiking kunt u hier vinden

 
 
 
 
Materiële controles

Zorg en Zekerheid staat ervoor om goede, betaalbare en toegankelijke zorg te realiseren in samenwerking met zorgaanbieders. Eén van de manieren waarop wij dat doen, is door middel van materiële controles. Wij hebben in 2022/2023 een materiële uitgevoerd binnen de huisartsenzorg. Graag vertellen wij u daar meer over.

Waarom voeren wij controles uit?
Het is belangrijk dat er alleen zorg wordt gedeclareerd die gedeclareerd mag worden en dat benodigde zorgactiviteiten uitgevoerd worden door de zorgverleners die het meest passend zijn voor de betreffende zorgvraag. Wij zijn wettelijk verplicht om te controleren of de zorg die bij Zorg en Zekerheid wordt gedeclareerd, daadwerkelijk wordt geleverd en gepast was. Wij gaan er bij onze controles niet vanuit dat er sprake is van opzettelijke fouten. Wij onderzoeken bij de materiële controle dus geen fraude.

Hoe voeren wij materiële controles uit?

Aanleiding
Een controle dient een aanleiding te hebben. Wij onderzoeken bijvoorbeeld zorgprestaties waarbinnen wij onverklaarbare ofwel onverwachte stijgingen zien of zorgprestaties waarover wij signalen krijgen vanuit zorgaanbieders, ZN, de NZa of andere bronnen dat er mogelijk onrechtmatige kosten worden gedeclareerd.

Analyse
Vervolgens analyseren wij de declaratiedata. Wij houden bij onze statistische analyses rekening met kenmerken van uw populatie en of uw praktijk die van invloed kunnen zijn op de hoogte van de zorgkosten. Dit zijn de zogenaamde statistische correcties die in de analyse meegenomen worden.

Algemene fase
Wij nemen contact op met praktijken die ondanks de kenmerken van de populatie of praktijk opvallen. Wij zijn hierbij vooral op zoek naar verklaringen die gevalideerd kunnen worden. In veel gevallen is er sprake van een goede verklaring; de controle wordt voor die praktijken dan afgesloten. Mochten wij samen met de praktijk geen valideerbare verklaringen kunnen vinden, betekent dit dat we ons controledoel niet hebben bereikt. Op dat moment gaan wij over tot een detailcontrole.

Detail fase
Bij de detailcontrole vragen wij na afstemming met onze collega's, de medisch adviseurs, meer (medisch) inhoudelijke informatie op. Wij werken in een Functionele Eenheid; dat wil zeggen dat de medewerkers binnen de Functionele Eenheid bevoegd en bekwaam zijn om informatie op te vragen uit naam van de BIG geregistreerde medisch adviseur. In dit stadium, waarin wij nog geen verklaring hebben, zijn wij wettelijk verplicht deze informatie op te vragen om te toetsen of de zorg terecht is gedeclareerd. De medisch adviseurs zien toe op de zorgvuldige en juiste behandeling en beoordeling van eventuele medische gegevens die opgevraagd worden. Deze werkwijze is conform Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Zorgverzekeraars.

Wij kunnen in dit stadium bijvoorbeeld urenregistraties, agenda’s, relevante onderdelen van de medische dossiers of intercollegiale berichten opvragen. Hierbij vragen wij alleen informatie op die de zorgaanbieder al volgens wet – en regelgeving en richtlijnen van de beroepsgroep zou moeten vastleggen. In de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) zijn voorwaarden gesteld aan het declareren van de zorgprestaties door zorgaanbieders en het uitbetalen van zorgprestaties door zorgverzekeraars. Daarnaast is de zorgaanbieder op grond van de Wmg verplicht om een administratie te voeren waaruit blijkt welke zorg is geleverd, aan wie en wanneer.

Proces materiële controle
Het proces van materiële controle kent veel verschillende spelregels waar wij ons als zorgverzekeraar aan moeten houden. Zo mogen wij bijvoorbeeld niet zonder aanleiding medische inhoudelijke informatie opvragen, anderzijds mogen wij een controle ook niet stopzetten, zonder dat wij vastgesteld hebben dat de zorg terecht gedeclareerd is. Daarnaast moeten wij ons houden aan het gelijkheidsbeginsel waarin wij alle praktijken op gelijke wijze behandelen. De toezichthouders van de zorgverzekeraars, waaronder de NZa, zien erop toe dat wij ons aan deze spelregels houden.

Huisartsencontrole
Bij de huisartsencontrole hebben wij de rechtmatigheid van reguliere huisartsconsulten onderzocht. De aanleiding voor deze controle is de hoge kosten van huisartsconsulten bij Zorg en Zekerheid ten opzichte van andere zorgverzekeraars, en signalen dat niet bij alle prakijken bekend is dat een lang consult (ook wel ‘dubbel consult’ genoemd) pas gedeclareerd mag worden als het zorginhoudelijk patiëntcontact langer dan 20 minuten heeft geduurd. Wij hebben 286 huisartsenpraktijken meegenomen in de analyse. Er is in deze analyse onder andere rekening gehouden met de grootte van de praktijk, de samenstelling van de populatie (geslacht, leeftijd), het aantal patiënten woonachtig in een opslagwijk en het aantal patiënten met polyfarmacie. Wij hebben de top 16 praktijken die opvielen, gevraagd om een verklaring. Hierbij hebben wij de controle bij 8 praktijken kunnen afsluiten. Wij hebben bij 8 praktijken, na afstemming met de medisch adviseur, medisch inhoudelijke informatie opgevraagd. De beoordeling van deze informatie loopt nog.

Graag nemen wij u in onze volgende nieuwsbrief mee met een aantal best practices die wij hebben mogen opdoen bij deze controle bij de verschillende praktijken, in en buiten de controle.

Tot slot
Wij beseffen dat zo’n verplichte controle tijd vraagt van de huisarts. Wij proberen deze tijd te minimaliseren, zonder afbreuk te doen aan het gelijkheidsbeginsel of onze controleplicht. De meeste huisartsenpraktijken in de controle hebben veel blijk van begrip en vertrouwen gegeven en hebben optimaal hun medewerking verleend. Wij stellen de transparantie, goede gesprekken, openheid en welwillendheid om samen te verbeteren bijzonder op prijs.

 
 
 
Adminstratieve lastenverlichting

Recent kregen wij een melding van een huisarts over het verwijzen naar Eerstelijns Verblijf (ELV) door een specialist.

De specialist dacht dat zij geen ELV mag initiëren en stelde in haar ontslagbrief dat de patiënt dit via de huisarts diende te regelen.

De aanname van de specialist is echter niet correct; naast de huisarts mag ook de medisch specialist verwijzen naar ELV.

Wij hebben aan onze collega inkopers MSZ gevraagd dit nogmaals onder de aandacht te brengen van de instellingen. Mocht u in de toekomst een vergelijkbaar verzoek van een specialist krijgen, dan kunt u hen verwijzen naar deze nieuwsbrief of naar ons inkoopbeleid ELV.

 
 
 
 
Zorgbemiddeling bij huisartsenzorg

Verzekerden van Zorg en Zekerheid, maar ook andere zorgverzekeraars benaderen ons met verzoeken tot inschrijven bij een huisartsenpraktijk. Door onder andere personele tekorten in de huisartsenpraktijken is het aannemen van nieuwe patiënten niet altijd mogelijk. Tegelijkertijd wil de NZA beter inzicht in de vraag naar huisartsenzorg en vraagt daarom van zorgverzekeraars een meer nadrukkelijke rol bij het actief bemiddelen in huisartsenzorg. Ook als u maar enkele plekken voor nieuwe patiënten heeft kunnen wij helpen. Wij kunnen verzekerden die nog geen vaste huisartsenpraktijk hebben gericht verwijzen naar u. Daarmee voorkomt u mogelijk ook een grote toestroom van telefoontjes en e-mails met verzoeken tot inschrijving wanneer u dit kenbaar maakt via de eigen website.

Heeft u ruimte voor nieuwe patiënten? Laat dit ons weten! Zodat wij wachtenden en praktijken kunnen samenbrengen.

Mail naar zorgadvies@zorgenzekerheid.nl

 
 
 

Vragenlijst VECOZO voor Q4 2023

Van 1 augustus tot uiterlijk 31 augustus staat de vragenlijst in het VECOZO zorginkoopportaal weer voor u open om wijzigingen op uw overeenkomst met ingangsdatum 1 oktober 2023 door te voeren.

Heeft u geen wijzigingen door te geven? Dan hoeft u niets te doen
Hoeft u niets te wijzigen aan uw overeenkomst huisartsenzorg? Dan mag u de oproep om de vragenlijst in te vullen negeren. U hoeft niet naar het VECOZO Zorginkoopportaal te gaan. Ook de automatisch vanuit VECOZO gegenereerde herinneringse-mails mag u dan negeren. Wij kunnen deze helaas niet voor u uitschakelen.

Alle wijzigingen in één keer doorgeven
Heeft u wel wijzigingen door te voeren voor Q4 2023? Vul deze dan allemaal tegelijk in de vragenlijst in. Zodra u de vragenlijst heeft bevestigd, ook al is dit ruim voor de deadline, is het niet meer mogelijk om terug te gaan en een extra wijziging door te geven. U zult dan moeten wachten tot volgend kwartaal. Door de vragenlijst op 1 augustus al voor u open te zetten, geven we u ruim de tijd om uw wijzigingen door te geven, maar besef dat u zeker moet zijn dat u al uw wijzigingen heeft ingevuld wanneer u de vragenlijst definitief bevestigt.

Harde deadline: 31 augustus
De vragenlijst sluit een maand voor ingang van het nieuwe kwartaal. Zodoende heeft onze afdeling contractbeheer voldoende tijd om alle mutaties te verwerken en de nieuwe tarieven door te sturen naar de verre verzekeraars. Dit betekent dat u voor 31 augustus de vragenlijst geheel bevestigd moet hebben in het VECOZO Zorginkoopportaal, willen wij uw mutaties kunnen verwerken voor Q3 2023.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Bij vragen over uw overeenkomst is onze afdeling contractbeheer bereikbaar op huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

 

 
 
 
Contactgegevens

Heeft u vragen over uw overeenkomst of over de online vragenlijst voor het tweede kwartaal? Dan kunt u contact opnemen met onze afdeling contractbeheer. Zij zijn het best bereikbaar via huisartsen@zorgenzekerheid.nl met uw AGB-code in het onderwerp van de e-mail.

Heeft u vragen aan het team zorginkoop? Dan kunt u contact met ons opnemen via zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl met uw AGB-code in het onderwerp van de e-mail. Ontvangt u de nieuwsbrief niet rechtstreeks, dan kunt u zich via dit e-mailadres ook inschrijven.

Met vriendelijke groet van team Zorginkoop Huisartsenzorg,

Erik Kramer
Inge Huernink
Ingrid Lemmens
Zahid Maqbool
Iris Heinemann
Bente Faassen
Gerhard Magis

 
 
 
Wat vindt u van deze e-mail?
-- ++
 
Volg ons op sociale media
instagram   facebook   linkedin   twitter