Indien u deze e-mail niet goed ontvangt, klik dan hier voor de webversie.
 
Logo Zorg en Zekerheid
 
 
 
 
Voorwoord

Welke ontwikkelingen spelen er binnen Zorg en Zekerheid op het gebied van de huisartsenzorg? U leest er alles over in deze nieuwsbrief. Heeft u vragen over een van de onderwerpen? Dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl. Ontvangt u de nieuwsbrief niet rechtstreeks, dan kunt u zich via dit e-mailadres inschrijven.

Met vriendelijke groet namens team Zorginkoop Huisartsenzorg,

Erik Kramer
Inge Huernink
Ingrid Lemmens
Susanne Brown
Gerhard Magis

 

Mutaties op de overeenkomst Huisartsenzorg doorgeven voor Q3

De door ons gecontracteerde huisartsenpraktijken kunnen ieder kwartaal mutaties doorgeven op de overeenkomst Huisartsenzorg. Dit verloopt digitaal via het VECOZO Zorginkoopportaal.

Op vrijdag 1 mei is een vragenlijst voor u opengezet in de uitvraagmodule van het VECOZO Zorginkoopportaal. U heeft hiervan een melding gekregen op het e-mailadres welke voor uw praktijk in het AGB-register staat vermeld. Door middel van deze vragenlijst kunt u uw mutaties en nieuwe aanvragen voor Q3 2020 aan ons doorgeven. Het betreft dus mutaties in de tarieven die ingaan per 1 juli 2020. De vragenlijst staat voor u open tot 1 juni.

Niets doen indien u geen wijzigingen wenst in uw overeenkomst
Hoeft u niets te wijzigen aan uw overeenkomst huisartsenzorg? Dan mag u de oproep om de vragenlijst in te vullen negeren! U hoeft níet naar het VECOZO Zorginkoopportaal te gaan. Ook de automatisch vanuit VECOZO gegenereerde herinneringse-mails mag u dan negeren.

Alle wijzigingen in één keer doorgeven
Indien u meerdere wijzigingen wenst door te geven, dient u deze allemaal in één keer door te geven. Wijzigingen worden pas aan ons door gegeven wanneer u de vragenlijst definitief bevestigt. Zodra u de vragenlijst heeft bevestigd, ook al is dit ruim voor de deadline, is het níet meer mogelijk om terug te gaan en een extra wijziging door te geven. U zult dan moeten wachten tot volgend kwartaal. Door de vragenlijst op 1 mei al voor u open te zetten geven we u ruim de tijd om uw wijzigingen door te geven, maar besef dat u zeker moet zijn dat u al uw wijzigingen volledig en juist heeft ingevuld wanneer u de vragenlijst bevestigt.

Harde deadline: 1 juni
De vragenlijst sluit een maand voor ingang van het nieuwe kwartaal. Zodoende heeft onze afdeling contractbeheer voldoende tijd om alle mutaties te verwerken en de nieuwe tarieven door te sturen naar de verre verzekeraars. Dit betekent dat u voor 1 juni de vragenlijst geheel bevestigd moet hebben in het VECOZO Zorginkoopportaal, willen wij uw mutaties kunnen verwerken voor Q3.

Mogelijke wijzigingen in uw overeenkomst
U krijgt in de vragenlijst de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in de volgende onderdelen van uw overeenkomst:

  • Totaal patiëntenaantal, mits wijziging groter dan 100 patiënten;
  • POH-GGZ;
  • POH-S;
  • POH-GCO;
  • M&I verrichtingen: spleetlamp, PaTz(*), visite door palliatief consulent, en abdominale echografie;
  • Service & Bereikbaarheid;
  • Stoppen Met Roken;
  • Overige S3 prestaties: accreditering, en horizontaal doorverwijzen.

(*)Let op: ook al betreffen PaTz-besprekingen een prestatiecode in het overeenkomstdeel ‘Overige S3 prestaties’, vragen wij u om een verandering in uw deelname in een PaTz-groep door te geven via het vragenlijstgedeelte over M&I verrichtingen.

Een wijziging in totaal patiëntenaantal wordt alleen verwerkt indien de afwijking groter is dan 100 patiënten. In dit geval veranderen automatisch ook uw tarieven voor POH-GGZ, POH-S, POH-GCO en Service & Bereikbaarheid. Wanneer u begint – of juist stopt – met het inzetten van een POH-S, zal uw M&I-tarief spirometrie veranderen.

Voor mutaties in S3 prestaties die hierboven niet genoemd zijn, alsook bevoegdheid in SCEN en Verloskundige zorg, verzoeken wij u om contact op te nemen met Contractbeheer op huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

Indien u een praktijkondersteuner samen met andere praktijken als POH-samenwerking inzet, betekent een wijziging op de praktijkondersteuner een wijziging voor alle samenwerkende praktijken. Dit vereist veel handwerk van onze afdeling Contractbeheer. Mailt u in dat geval, na bevestiging van de vragenlijst, direct alle relevante gegevens naar huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

 

Proces rondom zorginkoopbeleid 2021

Op 1 april jongstleden hebben wij het voorlopige zorginkoopbeleid 2021 op onze website gepubliceerd. Tot 1 mei jongstleden had u de mogelijkheid om schriftelijk een onderbouwde reactie hierop aan ons te geven. Meerderen van u hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Wij danken u voor uw reacties. In de komende weken zullen wij alle reacties doornemen, hierover in gesprek gaan met huisartsen en eventuele wijzigingen naar aanleiding hiervan doorvoeren in ons zorginkoopbeleid. Uiterlijk 1 juli zal het definitieve zorginkoopbeleid op de website gepubliceerd zijn.

 

Gesprekken met OTH-LHV weer opgestart

Na een periode van wederzijds beraad in stilte, zijn afgelopen week de gesprekken tussen Zorg en Zekerheid en het OverlegTeam Huisartsen van de LHV weer opgestart. In deze gesprekken zullen we kijken waar de gemeenschappelijke belangen en verwachtingen liggen. Het proces van deze overleggen wordt ervaren als complex maar zinvol. Samen staan wij voor de beste zorg voor onze cliënten/patiënten en een tevreden beroepsroep die zich hier iedere dag voor inspant.

 

Brief maatregelen corona

Het coronavirus legt een enorme druk op onze gezondheidszorg. Zorg en Zekerheid waardeert uw inzet en flexibiliteit enorm. Wij begrijpen dat de coronacrisis ook vragen en zorgen bij u oproept. In goed overleg met de bracheorganisaties, de andere zorgverzekeraars en de NZa zijn afspraken gemaakt. Deze afspraken ondersteunen uw praktijkvoering en dragen bij aan de continuïteit van zorg. Op maandag 20 april heeft u per e-mail de brief ontvangen waarin wij de gemaakte afspraken in het kader van de coronacrisis uiteenzetten voor u.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Meer informatie vindt u op onze website  en op de website van Zorgverzekeraars Nederland. Bij vragen zijn wij het best bereikbaar op zorginkoop.huisartsen@zorgenzekerheid.nl.

 

Behandelwensgesprek in Zuid-Holland Noord

Het behandelwensgesprek is met succes geïmplementeerd in de regio Haarlemmermeer. In overleg tussen Zorg en Zekerheid en het Knooppunt Ketenzorg is besloten om per Q3 2020 het behandelwensgesprek ook in Zuid-Holland Noord in te voeren.

Zorg en Zekerheid zal de prestatie Behandelwensgesprek toevoegen in het overeenkomstdeel ‘Overige S3 afspraken’ bij die huisartsenpraktijken die de vereiste scholing gevolgd hebben. U kunt dit níet zelf in de VECOZO vragenlijst aangeven.

 

Rectificatie nieuwsbericht Palliatieve zorg in verzekerdenmagazine geZZond

In het aprilnummer van de geZZond, het verzekerdenmagazine van Zorg en Zekerheid, is een nieuwsberichtje opgenomen over Palliatieve zorg. Hierin worden twee initiatieven gecombineerd: het behandelwensgesprek dat in de regio Haarlemmermeer is geïmplementeerd en het Specialistisch thuisconsult in de regio Leiden.

In het nieuwsberichtje staat dat de consulent de behandelwensgesprekken voert in de regio Leiden. Dit is echter niet correct. Alle huisartsen voeren zelf deze gesprekken met hun patiënten in de laatste levensfase (zie de paragraaf over de prestatie Behandelwensgesprek hierboven in deze nieuwsbrief). De consulent waarop gedoeld wordt in het artikel is de consulent die een specialistisch thuisconsult doet. Het specialistisch thuisconsult palliatieve zorg is een initiatief om ongewenste ziekenhuisopnames in de palliatieve fase te voorkomen. Veel patiënten komen in de palliatieve fase van hun ziekte op de spoedeisende hulp (SEH) terecht, in de laatste weken en zelfs dagen van hun leven. Dit leidt regelmatig tot opname en uiteindelijk overlijden in het ziekenhuis. Om dit te voorkomen, kan de huisarts tijdens kantoortijden een thuisconsult specialistische palliatieve zorg aanvragen. De huisarts blijft hoofdbehandelaar en is uiteindelijk verantwoordelijk voor de zorg thuis.

Dit initiatief is in eerste instantie beschikbaar voor patiënten die wonen in Leiden, Leiderdorp, Warmond, Oegstgeest en Voorhout, en in andere gemeentes in Zuid-Holland Noord in overleg. Indien het coronapatiënten betreft, kan er via beeldbellen een consult gedaan worden door een consulent palliatieve zorg.

Binnen dit initiatief wordt intensief samengewerkt met het Palliatief Advies Team van het Alrijne ziekenhuis, het LUMC, het Palliatief netwerk van Transmuralis, het regionale consultatieteam palliatieve zorg, de huisartsen en de thuiszorgorganisaties. Stichting Zorg en Zekerheid financiert het initiatief. Meer over dit initiatief leest u op de website van het palliatief netwerk van Transmuralis. Een consult aanvragen kan via 071-52 61916.

 
 
 
Suggesties Reageren Afmelden
  Facebook LinkedIn Twitter Youtube

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Zorg en Zekerheid.

U ontvangt deze e-mail omdat u heeft aangegeven op de hoogte te willen blijven van de activiteiten van Zorg en Zekerheid.

© 2024 Zorg en Zekerheid - Disclaimer - Privacy